Motivation


Copy Paste dari post Encit Kocot aka Pakeah Mahmud Istinggar.
Aku kenal mase g Yong Yap..suke dengar cara die ckp and komen..
ni post yang wat aku rase,motivated..komen2 kawan2 die pun mengia kan post ni,,
Teladan tuk semua warga pelajar...

‎..cerita pasal aku..ramai yang boleh sahkan...post ini panjang...siapa minimalis abaikan...
...
..aku cerita kat sini bersebab...
...
...ramai yang anggap aku bekas MPP universiti...sebenarnya...tak pernah pun...( masa aku belajar 13 semester kat UPM dulu...bagi aku " MPP ko buat hal ko...aku buat hal aku"..)..
...
..CGPA aku setiap semester maintain.....maintain atas line 1.9 - 2.0...senang cakap antara hidup mati.?..SETIAP SEMESTER...
...
...Kelas????...siapa pensyarah tak kenal kaki Tuang Kelas paling masyur di fakulti sains alam sekitar tu kalau bukan ...Saiful Adri Wizi...( hebat nya level tuang aku sampai hampir semua pensyarah fakulti kenal Nama aku tapi tak tahu macam mana rupa aku)...
...
...buka semester ramai kawan kawan aku yang menangis bila dapat result subjek karipap ( D)...tapi biasanya akan dapat motivasi hidup lepas tengok result aku yang ada Spanar( F) ..tapi aku maintain happy je...( paling ramai aku berjaya motivasikan ialah pada semester aku dapat spanar subjek PRAKTIKEL...)..
...
...setiap tahun aku sambut majlis konvo kawan kawan.. Termasuk pada tahun semua coursemate aku konvo...yang mana aku extend lagi 3 semester...( ..seorang coursemate aku sedih mengenangkan nasib aku yang tak grad grad di hari konvo nya...aku senyum dan ucap tahniah je...waktu tu aku jadi belayer safety man wall climbing di pesta konvokesyen..)..
...
...Tapi...dalam bab ni aku champion...
...
...sori aku cerita ni...sekadar nak bagi tahu apa rahsia keseronokan hidup di universiti ...walaupun penuh kisah dukalara( bagi orang lain...aku tak pun..)...
...
...13 semester itu...
...
...aku jadi AJK lebih dari 100 program...
...aku jadi Pengarah Program untuk lebih 30 aktiviti...
...aku dah makan semua buah di semua ladang UPM tu...
...aku dah muak makan ikan panggang yang dijala pancing dari kolam kolam UPM...
...aku dah travel selongkar inchi pagar kampus Serdang sampai sedekah alfatihah di Kubur Tujuh Beradik Dalam kebun koko...
...pukul 8 malam aku tampal poster calon Aspirasi dapat nasi ayam free...pukul 2 pagi aku kerat banner Aspirasi gantung poster lawan dia ( AMB?..PMI??..tah aku pun dah tak ingat sekarang macam geng Pro M tu lahhh) ...dapat mee goreng....hari mengundi kampus aku tido sampai petang...sampai orang habis kira undi...
....orang terjerit terlolong menang pilihanraya di dewan besar....aku terjerit terlolong lagu lagu KOFFIN KANSER dalam bilik jamming...
...budak budak Kelantan bertumbuk dengan budak Kajang Bangi...aku dok atas atap kolej kata..."apa daaa melayu sama melayu"....
...
...tahun 1998-99 ...orang Pergi Reformasi aku pergi reformasi...tapi sekali je aku ikut sebab aku rasa BANGANG dan DIPERALATKAN...( aku ada stand sendiri bro..)...
...
..itulah satu perlapan kisah di Universiti aku...
....
....Keluar keluar ...tuhan bagi rezeki dapat kerja...
...
...Kerja mengadap kerenah budak Universiti jugak...
..
...aku happy je...Allah Maha Adil...


conclusion
aku yang baru 4 sem kat sini dah pening mengeluh pointer ta seberapa
sanggup tinggalkan semua aktiviti yang aku join masa first year konon na cover pointer
tapi,aku rasa kosong,dan mula terpikir
2nd year ni,aku xg pun mana2 aktiviti.Keputra,apatah lagi..Silat.Hang out ngn kawan2
less,i mean,kuar,tp g mall,wyg..ada..tapi..
Tak mcm 1st year,mcm2 kitorang wat..sampai sudah aku engat..
now,semua tu xda,sebab
masing2 tertumpu,pointer,naikkan pointer,dan buku jadi teman,
ilmu lain seperti yg encik kocot ni,dapat aku rase masa 1st year je..
masa tu,,aku happy,,busy,tapi kite happy,,jmpe kawan,dpt pengalaman.
satu nilai yang kita xakan lupa sampai bila2 dan boleh dibawa cerita tok anak2
apa yang korang na cite kat anak2 lau pun pointer kita tgi,tp pengalaman hidup tiada?
bila aku bace post ni,,mula aku rase..
hidup ni mmg singkat..sedar tak sedar..aku menginjak ke tahun ke3,dan aku dah meninggalkan setahun berlalu tanpa sebarang aktiviti..=(..
patut la bila aku nampak Chah busy ngn persatuan die,die still happy..
sebab itu keinginan die..
UPM pun aku x selongkar habis..xpernah rase buah2 kat ladang yang merata kat upm ni ..
Tapi lau compare zaman encik kocot ngn zaman kita,mmg lain sgt..nakal2 diorg,,segala ilmu dapat,frenship kekal smpi akhir hayat..
...
...

Comments

Popular Posts